REKLÂMLARIN OBJESİ KADINLAR
Reklâm,
firmaların ürettikleri ürün hizmet ve markalarını hedef kitlelerine tanıtmada
kullandıkları en etkili tanıtım aracıdır. Bu aracı daha etkin halde kullanmak,
rakiplerinden sıyrılmak ve farkındalık yaratmak ürün sahiplerinin en büyük
çabaları arasındadır. Firmalar bu farkındalığı yaratmak için toplumda yerleşmiş
olan toplumsal cinsiyet rollerini ve kalıp yargılarını kullanmaktadırlar.
Firmalar, reklâmlarda kadınları bir simge şeklinde kullanarak tüketicinin ilgisini
ve dikkatini çekmeye çalışmakta, ürün, hizmet ve markalarına olan talebi
arttırmak ve de satış grafiklerini yükseltmeye çabalamaktadırlar.
Önceden sadece tanıtımını yaptığı
ürün hakkında tüketiciyi bilgilendiren reklâmlar şimdilerde ise tüketim toplumu
olarak tanımlanan hedef kitlelere sürekli yeni ihtiyaçlarının olduğunu
vurgulamaktadır. Özellikle günümüzde insanlara kitle iletişim araçlarıyla
ulaşmanın kolay olmasından dolayı firmalar internet üzerinden vermek
istedikleri mesajlarını hedef kitlelerine daha rahat ulaştırabilmektedirler. Bu
satışları arttıran önemli etkenlerden biridir. Diğer önemli etkenlerden biri de
reklâmcıların tanıtılan ürüne karşı dikkat çekmek için cinsiyet ve cinsellik
unsurlarına yer vermeleridir. Burada amaç halkın dikkatini çekerek (özelliklede
erkeklerin) ürüne olan talebi artırmak dolayısıyla satışları yükseltmektir.
Hedef Kitle Gençler
Televizyon reklâmları özellikle
genç kadınları ve erkekleri hedef kitle olarak düşünür. Reklâmcılar,
reklâmlarına karşı dikkati çekmede cinselliğin daha etkili olduğu
kanısındadırlar. Reklâm ajansları da bu durumun farkında olarak, reklâmlarında
erkeklere oranla kadını kullanmayı tercih etmiştir.
Reklâmlarda İdeal Kadın Bedeninin Kullanımı
Kadınlar erkeklere göre
reklâmları daha eğlenceli, çekici ve kişisel bulmaktadır. Reklâmlarda
kadınların kullanılması aynı zamanda kadın bedeninin sergilenmesi de demektir.
Genellikle fiziksel yönden çekici ve genç olarak sunulurlar. Ürün tanıtımında
kadınların vücutlarını sergilemeleri de erkeklere oranla daha yaygındır.
Kadınlar genellikle; kozmetik, giyim, ev eşyası ve sağlık reklâmlarında yer
almaktadırlar. Sadece tekstil ya da kozmetik gibi fiziksel görünüm fikrini
satan sektörler de değil, eğitim, teknoloji gibi görünümle ilgisi olmadığını
düşündüğümüz sektörlerde de uzun manken fizikli, her zaman genç kalabilen, en
azından genç görünme yeteneğine sahip kişiler olarak sıklıkla karşımıza
çıkmaktadırlar. Örneğin araba, elektronik eşya tanıtımında ve hatta tıraş
bıçağı tanıtımında da kadın bedeni karşımıza çıkmaktadır. Dondurma reklâmında kadının mı dondurmanın mı
reklâmı yapılıyor neredeyse ayırt edilemeyecek durumda. Ürünlere ayrılan
tanıtım süresi ile kadının ‘güzel’ bedeninin gösterilmesi için ayrılan süre
arasında da oldukça fark vardır. Böylece kadın cinselliğinin kullanılmasıyla
ürün satışlarının arttırılması umulmaktadır.
O yapıyor sende yap
Bir deterjan reklâmında kadın,
yıllardır o markayı kullanıyormuş ondan memnunmuş gibi gösterilir ama
deterjandan çok kadının bacakları, yüzü, göğüsleri ön plandadır. Bir parfümü
kullanan kişinin ondan etkilendiği parfümü harika bulduğu mesajı halka
iletilir. Ama bu öyle bir şekilde yapılıyor ki sanki o parfümü kullanan tüm
erkekler öyle bir kadın sahip olabilirmiş gibi cinsel bir hava yaratılıyor.
Sende al tüket denir. Tüketim kadın cinsiyetine has birtakım özelliklerle
adlandırılarak cinsiyetçi bir tutum sergilenmektedir. Tüketim çılgınlığı olarak
adlandırılan kontrolsüz, denetimsiz davranışlar kadınlara özgü bulunmuş ve
kadınların reklâmların aldatıcılığına çok çabuk inanan kurbanlar oldukları
savunulmuştur. Kadın, kadını anlar mantığı hâkim kılınmış ve bu yüzden de
reklâmlarda kadınlar daha çok kullanılmaktadır. Bak o kadın o güzel görünmek
için bunları yapıyor, alıyor vs sende yap, al sergile kendini diyor.
En kolay müşteri çekme yolu güzel kadınlar
Reklâmlar da ve tanıtımlarda
kadın unsurunun neden çok kullanıldığını ürün tanıtımı yapan birkaç arkadaşa
sorduğumda aldığım cevaplar bilindik şeylerdi. Şule ve Yasemin Hanım bir
alışveriş merkezinde şampuan tanıtımı yapıyorlar neden erkekler değil de siz
yapıyorsunuz diye soruyorum “ Biz bayanlar reklâm ve tanıtımlarda erkeklere
oranlara hem dilimizi hem bedenimizi daha iyi kullanıyoruz. Kadınlar erkeklere
göre daha dikkat çekici ve tanıtımını yaptığı ürünü satmayı daha iyi
biliyor.”diyorlar.
Genel olarak bayanların
teknolojiden pek anlamadığı söylense de Merve Hanım bir beyaz eşya firmasında
en son teknolojilerle donatılmış ürünlerin tanıtımını yapıyor. Merve Hanım
bayanların tanıtım ve reklâmlarda çok kullanılmasıyla ilgili “öncelikle
kadınların konuşmasının ürünün teknik ve fiziki özelliklerinden daha dikkat
çekici olduğunu düşünüyorum” diyerek kadının nasıl bir ürün satış objesine
dönüştüğünü belirtiyor. Ses tonunun etkilerinden de bahseden Merve Hanım “Bizler
konuşurken farklı tonlama ve vurgulamalar kullanarak daha yumuşak ve tatlı
konuşuyoruz ve böylece ürünün satışını daha sağlamış oluyoruz.”diyor. Merve,
Şule ve Yasemin gibi nice bayan fiziki güzelliğini veya ses tonundaki
çekiciliği kullanarak birer objeye dönüşüyor ama hiçbiri bundan rahatsızlık
duymuyor. İlginin üzerlerinde olmasından hoşnut olanlar bile var.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder