20 Mayıs 2012 Pazar


REKLÂMLARIN OBJESİ KADINLAR

Reklâm, firmaların ürettikleri ürün hizmet ve markalarını hedef kitlelerine tanıtmada kullandıkları en etkili tanıtım aracıdır. Bu aracı daha etkin halde kullanmak, rakiplerinden sıyrılmak ve farkındalık yaratmak ürün sahiplerinin en büyük çabaları arasındadır. Firmalar bu farkındalığı yaratmak için toplumda yerleşmiş olan toplumsal cinsiyet rollerini ve kalıp yargılarını kullanmaktadırlar. Firmalar, reklâmlarda kadınları bir simge şeklinde kullanarak tüketicinin ilgisini ve dikkatini çekmeye çalışmakta, ürün, hizmet ve markalarına olan talebi arttırmak ve de satış grafiklerini yükseltmeye çabalamaktadırlar.

Önceden sadece tanıtımını yaptığı ürün hakkında tüketiciyi bilgilendiren reklâmlar şimdilerde ise tüketim toplumu olarak tanımlanan hedef kitlelere sürekli yeni ihtiyaçlarının olduğunu vurgulamaktadır. Özellikle günümüzde insanlara kitle iletişim araçlarıyla ulaşmanın kolay olmasından dolayı firmalar internet üzerinden vermek istedikleri mesajlarını hedef kitlelerine daha rahat ulaştırabilmektedirler. Bu satışları arttıran önemli etkenlerden biridir. Diğer önemli etkenlerden biri de reklâmcıların tanıtılan ürüne karşı dikkat çekmek için cinsiyet ve cinsellik unsurlarına yer vermeleridir. Burada amaç halkın dikkatini çekerek (özelliklede erkeklerin) ürüne olan talebi artırmak dolayısıyla satışları yükseltmektir.


            Hedef Kitle Gençler


Televizyon reklâmları özellikle genç kadınları ve erkekleri hedef kitle olarak düşünür. Reklâmcılar, reklâmlarına karşı dikkati çekmede cinselliğin daha etkili olduğu kanısındadırlar. Reklâm ajansları da bu durumun farkında olarak, reklâmlarında erkeklere oranla kadını kullanmayı tercih etmiştir.

            Reklâmlarda İdeal Kadın Bedeninin Kullanımı


Kadınlar erkeklere göre reklâmları daha eğlenceli, çekici ve kişisel bulmaktadır. Reklâmlarda kadınların kullanılması aynı zamanda kadın bedeninin sergilenmesi de demektir. Genellikle fiziksel yönden çekici ve genç olarak sunulurlar. Ürün tanıtımında kadınların vücutlarını sergilemeleri de erkeklere oranla daha yaygındır. Kadınlar genellikle; kozmetik, giyim, ev eşyası ve sağlık reklâmlarında yer almaktadırlar. Sadece tekstil ya da kozmetik gibi fiziksel görünüm fikrini satan sektörler de değil, eğitim, teknoloji gibi görünümle ilgisi olmadığını düşündüğümüz sektörlerde de uzun manken fizikli, her zaman genç kalabilen, en azından genç görünme yeteneğine sahip kişiler olarak sıklıkla karşımıza çıkmaktadırlar. Örneğin araba, elektronik eşya tanıtımında ve hatta tıraş bıçağı tanıtımında da kadın bedeni karşımıza çıkmaktadır.  Dondurma reklâmında kadının mı dondurmanın mı reklâmı yapılıyor neredeyse ayırt edilemeyecek durumda. Ürünlere ayrılan tanıtım süresi ile kadının ‘güzel’ bedeninin gösterilmesi için ayrılan süre arasında da oldukça fark vardır. Böylece kadın cinselliğinin kullanılmasıyla ürün satışlarının arttırılması umulmaktadır.

                O yapıyor sende yap


Bir deterjan reklâmında kadın, yıllardır o markayı kullanıyormuş ondan memnunmuş gibi gösterilir ama deterjandan çok kadının bacakları, yüzü, göğüsleri ön plandadır. Bir parfümü kullanan kişinin ondan etkilendiği parfümü harika bulduğu mesajı halka iletilir. Ama bu öyle bir şekilde yapılıyor ki sanki o parfümü kullanan tüm erkekler öyle bir kadın sahip olabilirmiş gibi cinsel bir hava yaratılıyor. Sende al tüket denir. Tüketim kadın cinsiyetine has birtakım özelliklerle adlandırılarak cinsiyetçi bir tutum sergilenmektedir. Tüketim çılgınlığı olarak adlandırılan kontrolsüz, denetimsiz davranışlar kadınlara özgü bulunmuş ve kadınların reklâmların aldatıcılığına çok çabuk inanan kurbanlar oldukları savunulmuştur. Kadın, kadını anlar mantığı hâkim kılınmış ve bu yüzden de reklâmlarda kadınlar daha çok kullanılmaktadır. Bak o kadın o güzel görünmek için bunları yapıyor, alıyor vs sende yap, al sergile kendini diyor.

            En kolay müşteri çekme yolu güzel kadınlar


Reklâmlar da ve tanıtımlarda kadın unsurunun neden çok kullanıldığını ürün tanıtımı yapan birkaç arkadaşa sorduğumda aldığım cevaplar bilindik şeylerdi. Şule ve Yasemin Hanım bir alışveriş merkezinde şampuan tanıtımı yapıyorlar neden erkekler değil de siz yapıyorsunuz diye soruyorum “ Biz bayanlar reklâm ve tanıtımlarda erkeklere oranlara hem dilimizi hem bedenimizi daha iyi kullanıyoruz. Kadınlar erkeklere göre daha dikkat çekici ve tanıtımını yaptığı ürünü satmayı daha iyi biliyor.”diyorlar.



Genel olarak bayanların teknolojiden pek anlamadığı söylense de Merve Hanım bir beyaz eşya firmasında en son teknolojilerle donatılmış ürünlerin tanıtımını yapıyor. Merve Hanım bayanların tanıtım ve reklâmlarda çok kullanılmasıyla ilgili “öncelikle kadınların konuşmasının ürünün teknik ve fiziki özelliklerinden daha dikkat çekici olduğunu düşünüyorum” diyerek kadının nasıl bir ürün satış objesine dönüştüğünü belirtiyor. Ses tonunun etkilerinden de bahseden Merve Hanım “Bizler konuşurken farklı tonlama ve vurgulamalar kullanarak daha yumuşak ve tatlı konuşuyoruz ve böylece ürünün satışını daha sağlamış oluyoruz.”diyor. Merve, Şule ve Yasemin gibi nice bayan fiziki güzelliğini veya ses tonundaki çekiciliği kullanarak birer objeye dönüşüyor ama hiçbiri bundan rahatsızlık duymuyor. İlginin üzerlerinde olmasından hoşnut olanlar bile var.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder